آیا می دانید طولانی ترین پرواز دنیا کدام است؟
پرواز بدون توقف قطر از دوحه به اوکلند در حال حاضر صاحب عنوان طولانی ترین پرواز دنیا است که ۱۷ ساعت و ۳۰ دقیقه به طول میانجامد و در مسیر دوحه در قطر به اوکلند در نیوزیلند (۱۴۵۳۹ کیلومتر) انجام میشود.(باکرایس هفت سپهر همراه باشید).
هواپیمای طولانی ترین پرواز دنیا
فلورنت پتنی، مدیر فروش بازاریابی هواپیمای ایرباس A350 به خبرنگار «CNN Travel» میگوید:
طراحی A350، بر اساس ایدههای مشتری و مخصوص این پروازهای دور برد انجام شده است.
تمام هواپیماهای A350 از فلسفهی طراحی ایرباس بهره بردهاند که باعث میشود کابینهای هواپیما از نظر راحتی و آسایشی که برای مسافر به ارمغان میآورند شباهت بیشتری به یک اتاق داشته باشند تا لولههای فلزی طولانی. این هواپیما دارای سقفی بلند، سیستم نورپردازی LED پیشرفته، پانلهای تقریبا عمودی و سر و صدای کم است.
طبق گفتههای پتنی، این ویژگیها به همراه حداکثر ارتفاع شبیه سازیشدهی ۱۸۰۰ متری در داخل کابین، همگی دست به دست هم دادهاند تا شرایطی بینظیر را برای مسافر فراهم سازند.
او میگوید:شاید شما علت دقیق این مقدار راحتی در این هواپیما را درک نکنید، اما همهی کارها بر اساس یک هدف مشخص انجام شده است.
در بدنهی هواپیمای A350، به جای استفاده از تکنیکهای مرسوم برای ساخت آلومینیوم از مواد کامپوزیتی، شامل فیبر کربن، استفاده است. همین ویژگی به ایرباس اجازه میدهد که پنجرههایی عریضتر با چشماندازی وسیعتر در اختیار داشته باشد.
پتنی میگوید:هیچ پنجرهای از قلم نیفتاده است. هر صندلی که مسافران انتخاب میکنند، یک پنجره دارد.
اما با توجه به مأموریت فوق دور برد ULR، این نکته هم به همان اندازه حائز اهمیت است که اطمینان حاصل شود که کابین را بتوان به طور کامل تاریک کرد تا مسافران محیطی آرام و راحت برای استراحت داشته باشند. شرکتهای هواپیمایی حق دارند که از بین «سایهبان کشیدنی استاندارد» یا یک سیستم «الکترو-مکانیکی دکمهای» با دو پردهی تاریک کنندهی کابین، یکی را انتخاب کنند. سیستم گردش هوا در A350 نیز به صورت بدون صدا و بدون ایجاد جریان هوایی طراحی شده است.
پتنی میافزاید:
حتی با اینکه هوای کل کابین را در مدت دو تا سه دقیقه بازیابی میکنیم، اما این کار به صورتی انجام میشود که از شتاب هوای داخل کابین کاسته میشود.
مخزن سوخت هواپیمای طولانی ترین پرواز دنیا
در مقایسه با استاندارد A350-900، هواپیماهای ULR دارای ۲۴۰۰۰ لیتر سوخت بیشتر برای انجام مأموریت ۲۰ ساعتهی خود هستند. این هواپیماها معمولا دارای بالهای مشابهی هستند که شامل یک مخزن سوخت مرکزی با اندازهی معمولی است.
ماریسا لوکاس-یوجنا، رئیس تیم بازاریابی A350 اینگونه توضیح میدهد:
همهی کاری که در ULR انجام میدهیم این است که از تمام حجم مخزن مرکزی استفاده میکنیم که کمی بیشتر از مصرفی است که برای مدل A350-1000 داشتیم. چند لوله و تجهیزات دیگر به آن اضافه کردهایم تا بتوانیم از کل حجم آن استفاده کنیم. در A350-900 استاندارد، امکان استفاده از کل فضای موجود را نداشتیم.
سوخت اضافی مذکور در حدود ۹ تن است و مثل هر هواپیمای دیگر، اپراتورهای هواپیمای ULR هم باید تعادلی بین دامنه و ظرفیت آن برقرار کنند. برای پرواز طولانیتر، باید سوخت بیشتری را با خود حمل کنید. سوخت بیشتر باعث افزایش وزن میشود، بنابراین باید از بار هواپیما بکاهید. یک سازندهی هواپیما میتواند حداکثر وزن تیک-آف (MTOW) هواپیما را افزایش بدهد، شرکتهای هواپیمایی هم باید بتوانند تعداد مسافرین یا میزان بار حمل شده را محدود کنند یا این که هر دو مورد را به گونهای با هم ترکیب کنند. ایرباس، حداکثر MTOW را در ULR تا ۲۸۰ تن افزایش داده است که ۵ تن بیشتر از هواپیماهای استاندارد است.
شرکت هواپیمایی سنگاپور جزئیات داخلی هواپیماهای ULR خود را به زودی اعلام خواهد کرد، اما انتظار میرود که تعداد صندلیهای آن خیلی کمتر از ۲۵۳ صندلی در A350-900 استاندارد این هواپیمایی باشد و احتمالا کابین تجاری آن، بزرگتر باشد.
علاوه بر تغییراتی که در سیستم سوخت این هواپیما انجام شده است، چند به روز رسانی آیرودینامیکی شامل بالههای طولانیتر نسبت به نسخهی ظریف A350 هم در آن لحاظ شده است.
سیستمهای مورد استفاده در هواپیما
صرف نظر از تعداد افرادی که میتوانند سوار هواپیما طولانی ترین پرواز دنیابشوند، ایرباس مطمئن است که سیستمهای آب و بهداشت این مدل از هواپیما توانایی مقابله با چالشهای یک پرواز ۲۰ ساعته را دارند.
لوکاس-یوجنا در این مورد توضیح میدهد که:
هیچ تغییری در ظرفیتها ایجاد نشده، فقط چند اصلاح انجام شده است. این روال کار ما در ایرباس است؛ وقتی خانوادهای بزرگ متشکل از چندین هواپیما داریم و در صورتی که مدل جدیدی طراحی کنیم یا اصلاحاتی انجام دهیم، از فرصت به وجود آمده برای بهبود شرایط استفاده میکنیم.
در نمایشگاه هواپیمایی اخیر در هامبورگ، ایرباس به همراه «Zodiac Aerospace»، تولیدکنندهی تجهیزات داخلی هواپیما، از «ماژولهای Lower Deck» رونمایی کرد که تختخوابهایی برای خوابیدن مسافران طراحی کرده است.
مسافران، در این قسمت از هواپیما که به طور معمول مخصوص محمولههای کارگو است، میتوانند از تختخوابهای چند طبقهای استفاده کنند که با یک راهرو از فضای اصلی کابین جدا شدهاند.
اگر قصد سفر دارید میتوانید برای یافتن بهترین اقامتگاهها و دریافت اطلاعات بیشتر با آژانس گردشگری هفت سپهر به عنوان مجری رزرواسیون هتل، ویلا و اقامتگاههای ایران از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۶۸۵۸۵۲ در ارتباط باشید.
برای بررسی سایت انگلیسی به سایت hogotravel.com مراجعه فرمایید.
https://hogotravel.com/tours/eco-tours/birdwatching/
https://hogotravel.com/tours/adventure-tours/cycling/
https://hogotravel.com/tours/eco-tours/desert/
https://hogotravel.com/tours/multi-country-tours/